IBAN-nummer: Vanaf vrijdag 1 augustus zelf het (lange) nummer invullen

Foto:

Wegens overgang naar één Europese betaalmarkt hebben we nu een langer bankrekeningnummer: het IBAN-nummer

Vanaf 1 februari 2014 bestaat de Europese betaalmarkt eigenlijk al. Alleen reikten de banken vanaf die datum nog een hulpmiddel aan, door het (oude) rekeningnummer automatisch om te zetten naar het nieuwe IBAN-nummer. Vanaf 1 augustus doen ze dat echter niet meer. 

Hoe vind ik het juiste ibannummer van een persoon of bedrijf, waar ik een bedrag digitaal naar toe wil overmaken? Want vanaf vrijdag 1 augustus dienen we bij betaling het lange IBAN-nummer te vermelden. Maar als ik dat niet direct voorhanden heb, hoe zoek ik dat op?Dat kan op verschillende manieren:

  1. Door te vragen aan de bewuste persoon;
  2. Door de OveropIBAN-app te downloaden;
  3. Door de vorige betaling te bekijken op eigen bankafschrift;
  4. Door het (oude) bankrekeningnummer te sms-en naar 4226 (€ 0,25 per bericht + eventueel de kosten van de mobiele telefoon;
  5. Door te bellen met 0900-4226242 (lokaal tarief)
Ú Maar net zo makkelijk is het (oude) bankrekeningnummer te checken op de website van : https://www.ibanbicservice.nl/SingleRequest.aspx
Meer informatie is ook te vinden op de website van kassa.vara.nl: